عمرنا ما اتكلمنا عن قطر وحش، وانا شخصيًا.. عايز حد يطلع تجاوز واحد
التصحيح
من
✅ الحقائق:
✅ تصريح غير دقيق، سبق وتجاوز الإعلامي خيري رمضان أكثر من مرة، عبر شاشة قناة CBC في حق قطر دولة قطر وحكامها، وهي تجاوزات تخالف ميثاق الشرف الإعلامي، ومنها:

1️⃣ في فبراير 2015، قال خيري رمضان خلال تقديمه برنامج ممكن عبر قناة CBC: "أمير قطر بيقول في مصر هناك حكومة نختلف معها ولكن نسعى لاستقرارها.. كنت عايز أقوله وحياة الحاجة، الكلام ده بجد يعني أنت صادق.. أنت قررت تدمر ليبيا، أنت مصدق نفسك.. أنت أمور".

2️⃣ وبعدها بأيام، خلال فبراير 2015 أيضًا، قال خيري في نفس البرنامج: "وزير خارجية قطر عنده حَوِلَ".

3️⃣ وفي مايو 2015 قال: "المناضل الثوري حمد خليفة آل ثاني.. اللي كان بينام على ضهره وخلفه الحسناوات بيعملوله علاج طبيعي ومساج".

4️⃣ وفي يونيو 2015، وخلال تقديم ممكن قال: "النهاردة قطر زنت.. لما تحسي أن دبانة جايه جنب ودن الفيل.. أول ما قطر علقت على أحكام الإعدام حسيت أن دبانة جايه جنب ودن فيل وبتزن.. والأسرة الحاكمة في قطر هي الدبانة التي أقصدها".

5️⃣ وفي أبريل 2016 يقول خيري رمضان في برنامج ممكن: "بتكلم عن قناة الحقيرة الحظيرة إمبارح كأن عنهم ميتم وعاملين تقرير في منتهى الحقارة والندالة يليق بتميم.. اللي كان الملك عبد الله بيديله على قفاه وكان بيخرس مبينطقش.. حاكم قطر ينبح كما يشاء ويروح يدور على فلوس بلده اللي هربها أبوه إلى بنما".

💬 جاء تصريح خيري رمضان خلال تقديم برنامج حديث القاهرة على قناة القاهرة والناس